V této sekci stránek najdete články, které jsem napsal a považuji je za sdíleníhodné.
20. 09. 2022
Už dlouho jsem univerzitní student a cením si toho, protože mi studium dává hodně vědomostí a jiných schopností, které bych jinak získal těžko. Přesto je pro mě zároveň studium zdrojem velkého množství trápení. Stejnětak pro spoustu mých spolužáků, a to ani nemluvě o lidech, kteří studovat nemohou, nebo nezvládají. Proto jsem sepsal zín, ve kterém se zamýšlím nad tím, co všecho je na moderních univerzitách špatně a jak bych chtěl aby vypadaly. K disposici je zde v pdf.
29. 04. 2022
Ve videoherních světech můžeme být svědky snad nejtoxičtějšího lidského chování. Na druhou stranu jsou tyto světy jeden z nejnápaditějších prvků lidské kultury poslední doby. Nabízím proto holistické pojetí videoherní kultury, které umožňuje pochopit tento zdánlivý rozpor a kreativně interpretovat i ostatní umění.
17. 04. 2022
Pokusím se odpovědět na dvě otázky: Co já myslím tím, když říkám slova z marxistického slovníku? Proč mají tato slova důležitou hodnotu a měli bychom je (ve správných okolnostech) používat?
15. 02. 2022
Zabij nebo buď zabit: hrdina a množství stejně obyčejných lidí jsou nuceni do zvrhlé hry, kde se musí navzájem zabíjet, aby získali šanci na útěk. Pravděpodobně jste už o něčem takovém slyšeli, jedná se o základní premisu subžánru killing games, který se v poslední době těší velké popularitě. Mohlo by to být kvůli tomu, že nám tato premisa podává zajímavé svědectví o současné realitě neoliberálního kapitalismu? A stihlo toto svědectví být otupeno, rekuperováno?
12. 01. 2022
Tarkovskij se do dějin filmu zapsal jako významná postava, takže jeho filmy stojí za shlédnutí už jen pro historický kontext. Já však věřím, že krom toho nabízejí ještě jiné kvality: nezvyklý pohled na příběhovost a neuvěřitelnou emoční sílu. Pokusím se tedy tyto kvality lépe popsat pomocí postřehů z knih.
27. 10. 2021, upraveno 16. 11. 2022
Sociální sítě obecně jsou opředeny problémy. Údajně způsobují závislost, ovlivňují veřejné mínění a jsou zdrojem radikalizace. Přesto mají často jednotlivci (včetně mě), že sítě jim něco přinášejí? Tak proč je nepoužívat? Odříznout se od nich by přece byla sociální sebevražda. Ale není morálně špatné na sítích zůstávat a přispívat k rozšiřování špatné věci?
Dokončeno září 2021
Série článků k disposici v pdf!
Představte si, že k vám přijde malé dítě povídajíc, že mu ve škole
moc nejde vlastivěda, že jí za žádnou cenu nemůže rozumět, a že
nejspíš rezignuje. Na takové vyznání by snad každý odpověděl, že
to přece tak není, že se vlastivědu jistojistě naučí, vytrvá-li
ve své píli, ba že tato snaha nakonec přinese své ovoce, a že
ho to začne bavit. Žijeme přeci ve vzdělané společnosti, kde
škola má být hrou a každý má na vzdělání šanci.
Co kdyby však ono plačtivé dítě nepřišlo se stížností na vlastivědu,
nýbrž na matematiku? V takovéto situaci se již stalo
běžným uzusem odpovědět ve stylu „No jo, mně také matematika
nešla, z toho si nic nedělej.“ nebo „Neměj strach, někdo na matiku
prostě nemá buňky, nějak prolezeš.“
Stalo se prostě již běžnou zvyklostí, že matematika je předmět
nenáviděníhodný, který je někomu souzen a druhému zas ne.
Já však nevěřím v takovou osudovost matematiky, myslím si, že
– podobně jako „Na krásném modrém Dunaji“ od Johanna Strausse nebo
„Hvězdná noc“ – v sobě matematika skrývá jakousi
univerzální krásu. Odhalení této krásy však vyžaduje správné
rozpoložení mysli a vhodný vhled, proto mi přijde škoda, že
v našich školách se učitelé soustředí spíše na praktickou,
procedurální část matematiky, která o tom pravém nevypovídá.
Přijde mi tedy škoda, že mrazivá elegence matematiky, která ve své
univerzálnosti transcenduje naše universum a přesto jí naše
chápání poutá k lidskému vývoji, spojuje s historií matematických
objevitelů, zůstává neodhalena. Proto jsem se rozhodl psát
o své nejoblíbenější části matematiky – diferenciálním počtu či
matematické analýze či kalkulu. Budu postupovat vesměs chronologicky
tak, že představím nejdřív prapočátky, kdy matematika byla spíše spojena
s intuicí, a budu se pomalu dostávat ke složitějším tématům,
kde plánuji matematické poznatky využít na fyzikální popis světa.
Dokončeno září 2021
Série článků k disposici v pdf!
Tato série článků přímo navazuje na předchozí sérii Oživlá geometrie. Zatímco předchozí série si za cíl vzala seznámit čtenáře s problematikou diferenciálního počtu skrze představení základních pojmů a teoretického základu, v této sérii se vydáme sice za stejným tématem, nicméně odlišným směrem. Na konkrétních příkladech si ukážeme, k čemu je infinitesimální počet dobrý, a budeme se především soustředit na tzv. matematický formalismus.
Matematický či algebraický formalismus zní velice nadneseně, ale ve skutečnosti se nejedná o tak složitý pojem. Jde o úhrnné označení všech zavedených pojmů a jejich písemné označení. Někomu by se tento pojem mohl zdát zbytečný, ale já v něm vidím jednu užitečnou věc: jakmile jej vyslovíme, můžeme se ohlédnout za cestou, kterou jsme zatím prošli, a snažit se více pochopit vztahy mezi jednotlivými pojmy, které jsme potkali.
Smysl této série článků a důvod pro výstřední název Obnažená algebra spočívá tedy v představení nových symbolů pro dříve představené koncepty a pochopení jejich vzájemné souvztažnosti či propletenosti. Pro dobré pochopení textu opět nejsou potřeba žádné zvláštní schopnosti, ale hodí se obeznámení s předchozí Oživlou geometrií.
18. 11. 2019
Mnoho lidí by dalo hodně za to, aby se mluvilo cizím jazykem. Ale očividně ne odhodlání a čas na to, aby se jazyk skutečně naučili. Nebo jen neznají správný způsob, jak se učit, a kdyby tento způsob objevili, tak by se spasili a mohli si vypnout titulky u Stranger Things? Snad každý, kdo se chce naučit nový jazyk, se zamýšlel nad tím, jakou učební metodu, pomůcku nebo kurz by měl použít. Já mluvím plynně anglicky a německy a poslední rok jsem se učil francouzštinu sbíraje své poznatky ohledně tohoto pomalého, ale nadějného a zajímavého procesu. V tomto článku se nejprve podíváme na skupinu lidí, kteří se učí jazyk překvapivě konsistentě: malé děti. Poté se podíváme na jeden princip, které děti nevyužívají k učení se jazyka a na druhý, který k učení se jazyka využívají.
18. 11. 2019
Mnoho lidí by dalo hodně pro to, aby se naučilo cizí jazyk. Ale
očividně ne dost na to, aby se jazyk skutečně naučili. Nebo jen
neznají správný způsob, jak se učit, a kdyby tento zázračný způsob
objevili, tak by se spasili a mohli si vypnout titulky u Stranger
Things?
V článku uvedu několik metod, které vám mohou pomoci se
cizí jazyk naučit. A když si článek přečtete do pěti minut...
Chcete se nezasmát?